Tuesday, 24.05.2022, 15:43
Вітаю Вас Guest | RSS

ЗОШ І-ІІІ ступенів села Постолівка

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Total of answers: 93
Статистика

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Матеріали до уроків » математика

Конспект уроку та презентація
[ Викачати з сервера (1.23 Mb) ] 21.01.2016, 20:20

Тема. Графіки прямолінійного руху.

 

Практика породжується з міцного

 поєднання фізики і математики

 

Ф.Бекон

 Мета. 

Навчальна: навчити учнів розв’язувати задачі графічним методом, домогтися розуміння залежності між величинами, які характеризують рух,та навчити зображати цю залежність графічним методом.

Розвивальна: розвивати логічне мислення,вміння робити висновки,творчість учнів,вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях;розвивати комунікативні вміння, увагу,уяву.

Виховна: виховувати акуратність,точність і чіткість висловлювань,колективізм,культуру спілкування.

Тип уроку:засвоєння нових знань

Технологія проведення   уроку: інтегрований урок з математики і фізики з використанням інтерактивних вправ і електронних презентацій

Наочність і обладнання: підручник, електронна презентація, картки зі завданнями для групової роботи, комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал

Тривалість уроку: 45 хв

Література:

І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев Фізика. Збірник задач – Х.:Ранок, 2015

В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін. Фізика, 7 клас – Х.:Ранок,2015

Газета «Фізика». – 2008 - №28 

Хід уроку.

 1.Розминка

Інтерактивна вправа «Бартер»

Я на свої долоні (показую їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер,  а наскільки він успішний, побачимо в кінці уроку.

 

2.Перевірка домашнього завдання

Учні перевіряють домашні вправи за готовими розв’язками.

Висновок учителя за результатами перевірки виконання домашнього завдання.

 

3.Актуалізація опорних знань.

Вчитель фізики.

Інтерактивна вправа «Компетентність». Клас ділю на 6 груп. Групи по черзі ставлять запитання своїм суперникам (використовують питання, які вони підготували вдома). Суперник відповідає і ставить запитання іншій групі за схемою: 1 – 2,  2 – 3,  3 – 4,  4 – 5,  5 – 6,  6 – 1.

 

Вчитель математики.

Метод «Дерево пізнання».

  1. Що являє собою прямокутна система координат?
  2. Як називаються осі координат? точка їх перетину?
  3. Як визначити координати точки в прямокутній системі координат?
  4. Які величини називаються прямо пропорційними?
  5. Наведіть приклади прямо пропорційних величин.
  6. Поясніть,що таке графік залежності величин.
  7. Якою лінією зображається прямо пропорційна залежність?

4.Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель фізики.

Пропоную вашій увазі кросворд,який дасть можливість сформулювати тему уроку.

Запитання до кросворду:

  1. 60 хвилин – це одна…                                                   (година)
  2. Прилад для вимірювання  відстані.                          (рулетка)
  3. Мчить, як поїзд.                                                              (час)
  4. Наука про природу.                                                        (фізика).
  5. Прилад для вимірювання швидкості.                        (спідометр)
  6.  Одиниця вимірювання шляху.                                    (кілометр)

 

 

      1126

 

 

 

 

 

 

 

 

Ми одержали слово «графік». Для знаходження числового значення пройденого шляху під час прямолінійного рівномірного руху тіла зручно користуватися графічним методом .

Графіки – це «міжнародна мова»,якою без перекладачів можете розмовляти з науковцями будь-якої країни. Тому оволодіння ними має велике освітнє значення.

Оголошення теми і мети уроку.

 

5. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Вчитель фізики.

І.Графік швидкості – це графік залежності швидкості руху тіла від часу.

Нехай  легковий автомобіль  рухається з швидкістю 20 м/с, а  вантажний – 10м/с протягом 4с.

Вчитель математики.

Побудуємо графіки швидкостей цих тіл.

  1. Проведемо дві взаємно перпендикулярні осі. На осі абсцис відкладемо час в секундах, позначимо цю вісь t, с – це буде вісь часу. На осі ординат відкладемо  швидкість в метрах за секунду, позначимо цю вісь v, м/с – це буде вісь швидкості.
  2. На кожній осі задамо одиничні відрізки. На осі часу за одиничний відрізок обрано 1 с, а на осі швидкості руху – 5 м/c.
  3. Для кожного заданого моменту часу  будуємо точку, яка відповідає швидкості в цей момент часу. З’єднуємо ці точки.

Як ми можемо охарактеризувати цю лінію?

 

Вчитель фізики.

Отже, графіком швидкості є відрізок прямої, яка паралельна осі часу.

Чим швидше рухається тіло, тим дальше від осі часу розташований  графік швидкості його руху.

Подумайте, чи обов’язково графік швидкості будувати за точками?

З’ясуємо, що можна дізнатися за графіком швидкості руху тіла:

  1. Дізнатися, як рухалося тіло.
  2. Порівняти швидкості тіла на різних ділянках руху.
  3. Визначити швидкість тіла на певних інтервалах часу.
  4. Знайти шлях, який подолало тіло за заданий інтервал часу.

Вчитель математики

Шлях, який пройшло тіло за час t, визначається за формулою:

  •                                    =v·t

 

 

 

Шлях, який подолав поїзд за 2 години: l =50·2=100 (км) , а це площа заштрихованого прямокутника.

Отже, шлях чисельно дорівнює площі прямокутника, обмеженого віссю часу, графіком швидкості та прямими, що обмежують проміжок часу руху.

ІІ. Графік руху

Побудуємо графік залежності шляху від часу для легкового автомобіля. Оскільки швидкість його 20 м/с, то шлях можна визначити за формулою     l=20t(м).

Вираз   l =20t  є рівнянням залежності шляху від часу.

Вчитель математики

Даний вираз виражає прямо пропорційну залежність шляху від часу.

Побудуємо по точках графік цієї залежності.

  1. Визначаємо шлях  l, який долає автомобіль за певний час t; наприклад: якщоt=0, то l=20·0 =0, якщо t=1 с, то l=20·1=20 (м), якщо t=2c, то l=20·2=40 (м) і т. д.

Складемо відповідну таблицю

 

t, c

l, м

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1. 0
  1.  
  1. 0
  1. Для кожного заданого моменту часу будуємо точку, яка на вертикальній осі відповідає шляху за цей час.
  2. З’єднуємо одержані точки. Отримана лінія – графік шляху.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         А тепер подумайте скільки точок необхідно для побудови прямої.

Зобразимо графік шляху для  вантажного автомобіля.

   t, c

    0

    3

   l,м

    0

  30

 

 

 

 

 

Отже, графіком шляху є пряма, яка проходить через початок координат і нахилена під кутом до осі часу. Чим більший кут нахилу, тим більша швидкість тіла.

Вчитель фізики

З’ясуємо, про що можна дізнатися за графіком шляху:

  1. Дізнатися про характер руху.
  2. Визначити шлях, який долає тіло за заданий інтервал часу.
  3. Визначити швидкість руху тіла.
  4. Порівняти швидкості руху тіл.

 

6.Осмислення об’єктивних зв’язків

І.Вчимося розв’язувати графічні задачі

Вчитель фізики

1.На  малюнку зображено    графік, що характеризує рух коня. Уважно розгляньте його і дайте відповіді на питання.

  • Скільки часу рухався кінь?
  • Протягом якого часу кінь відпочивав?
  • Який шлях подолав кінь за перші 0,5год?
  • На якій відстані  від початкового положення буде кінь через 2год?
  • З якою швидкістю рухався кінь до першої зупинки?
  • Визначити середню швидкість коня за весь час руху?

Вчитель математики

 2.  Автобус  їхав 1год зі швидкістю 90 км/год, півгодини стояв та їхав ще          2год зі швидкістю 60 км/год. Побудуйте графіки залежності шляху та швидкості руху автобуса від часу. Визначте середню швидкість руху автобуса.

 

ІІ. Розв’язування задач

Робота в групах (різнорівневі завдання)

        Завдання для  групи 1 (І рівень складності)

1.На малюнку зображено графік шляху рівномірного руху. Визначте за графіком шлях, пройдений тілом за 10год, і швидкість руху.

 

2.Велосипедист протягом 4год рухався зі швидкістю 15 км/год. Побудувати графіки залежності шляху і швидкості від часу.

        Завдання для групи 2 (ІІ рівень складності)

1.Мотоцикліст за 3год подолав 90 км. Побудуйте графік залежності шляху і швидкості від часу.

 

2.На рисунку зображено графік залежності пройденого автомобілем шляху від часу. Визначте швидкості, з якими автомобіль рухався на різних етапах руху. Знайдіть середню швидкість за весь цей час.

 

 Завдання для групи 3 (ІІІ рівень складності)

1.Розгляньте уважно графік  руху слона і дайте відповідь на питання:

  • Скільки часу рухався слон?
  • Протягом якого часу слон відпочивав?
  • Який шлях подолав слон за перші 30с?
  • На якій відстані від початкового положення буде слон через 40с?
  • З якою швидкістю рухався слон на кожному етапі руху?
  • Яка середня швидкість  його руху?

 

         2.За графіком визначте швидкість руху тіла на кожній ділянці. Побудуйте графік залежності  шляху від часу.

 

 

ІІІ. Хвилинка-цікавинка

 

У погоні за швидкістю

Людина любить швидко їздити. Від часу винайдення коліс і встановлення на них платформи почався нескінченний поєдинок із часом. На початку 90-х років позаминулого століття повільність переміщення на тваринах стала вже нестерпною для людини. На возах почали встановлювати компактні парові двигуни і електродвигуни. У ті самі роки, коли людина почала штурмувати небо, вулицями міст побігли автомобілі.

Перші автомобільні гонки відбулися в липні 1894 року. До них були допущені машини, які розвивали швидкість не менше… 12,5 км/год. Переможець пройшов дистанцію 126 км за 6 год 9 хв із нечуваною для того часу швидкістю 20,5 км/год. Коли в 1895 році відомий французький конструктор Левассор переміг у гонці на 1200км (його середня швидкість становила 24,5 км/год), він зі страхом вигукнув: «Це безумство! На окремих ділянках я розвивав швидкість до 30 км/год!». Йому це здавалося найвищою межею швидкості, але минуло ще 5 років і максимальна швидкість руху на автомобілі зросла вдвічі. Цього досяг 18 грудня 1898 р. гонщик Щаслу-Лоба. Його результат (63,15 км/год) було офіційно зареєстровано як перший світовий рекорд швидкості руху по землі.

У 1947 р. англієць Джон Кобб досяг швидкості 643 км/год, а в липні 1964 року англійський гонщик Дональд Кемпбелла розвинув швидкість 648,7 км/год. Через три місяці швидкість була збільшена до 700 км/год, через два тижні – 800 км/год і в одному із заїздів була показана фантастична швидкість – близько 900 км/год.

Виникає запитання: в чому ж причина того, що за короткий час було встановлено так багато рекордів? Відповідь було знайдено в працях… геніального англійського фізика Ісаака Ньютона. Мало хто знає, що великий фізик займався також і проблемою автомобілебудування. Йому належить проект самохідного візка з водяним котлом, який підігрівається знизу і з якого довгою трубкою потужним струменем виривається водяна пара, рухаючи таким чином візок у напрямі, протилежному до руху пари. Іншими словами, це був той самий принцип реактивного двигуна, який зараз так успішно використовується в авіації.

Проект Ньютона не був реалізований, але саме його ідея лежить в основі того, що автомобіль зараз досяг гігантської швидкості – 1000 км/год. Адже всі останні рекорди досягнуто саме на реактивних автомобілях.  Сьогодні такі автомобілі вже рухаються з надзвуковою швидкістю (понад 1200 км/год).

 

  1. Підсумки уроку

 

  1.  

Учні одержують аркуші із розв’язками задач й перевіряють себе. Вони роблять аналіз і звітують перед класом. Учителі оцінюють роботу кожної групи.

2. Вправа «Результати бартеру»

Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.

 

  1. Домашнє завдання

Опрацювати п. 10, виконати вправу10 (4,5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Категорія: математика | Додав: tetyana_krishtalovich1
Переглядів: 699 | Завантажень: 36 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Name *:
Email *:
Code *:
Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2022
Website builderuCoz